4 perc

Előfordult már, hogy megkerested a saját weboldalad a Google-ben, és bizonyos oldalak egyszerűen nem jelentek meg? Nem vagy egyedül!

Nem biztos, hogy rögtön hiba van – lehet, hogy a Google-nek még nem volt ideje feldolgozni a tartalmat. De az is előfordulhat, hogy egy rossz beállítás (noindex vagy robots.txt) miatt a kereső egyáltalán nem is látja az oldalt. Nézzük meg, hogyan kerülheted el, hogy ügyfeleket veszíts emiatt.

A legtöbb kisvállalkozónak – fodrásznak, kozmetikusnak, ügyvédnek, étteremnek vagy könyvelőnek – a weboldal az első benyomás a leendő ügyfelek felé. Ha valaki rákeres a nevedre vagy a szolgáltatásodra, de a weboldalad egy része nem jelenik meg, az olyan, mintha az üzleted kirakatának egy részét letakarnád újságpapírral. Nem látszik, és így ügyfeleket veszítesz.

Képzeld el, hogy a Google olyan, mint egy kíváncsi vásárló, aki szeretne körbenézni a boltodban.

  • Noindex: Ez olyan, mintha azt mondanád: "Gyere be nyugodtan a boltba, de ezt a polcot nem láthatod." A Google látja az oldalt, de nem jeleníti meg a keresési találatokban.
  • Robots.txt: Ez olyan, mintha becsuknád a bolt ajtaját, és megtiltanád a belépést. A Google be sem tud menni, így aztán azt sem tudja, mi van bent.

Mindkettő hasznos lehet, ha jól használod – de ha rosszul, az ügyfelekbe kerülhet.

Sok vállalkozásnál előfordul, hogy a fejlesztés idején noindex került a főoldalra vagy a szolgáltatás oldalaira – és ott is maradt. Ez olyan, mintha a fodrászod kirakata sötétben maradna, miközben mindenki más színes fényekkel hirdet.

Megoldás: Ellenőrizd a weboldalad admin felületén vagy kérd meg a fejlesztőd, hogy nézze át, nincs-e véletlenül noindex a kulcsfontosságú oldalakon.

Van, aki úgy gondolja, jobb, ha a Google csak bizonyos dolgokat lát. De ha rosszul állítod be a robots.txt-t, könnyen előfordulhat, hogy a Google a teljes weboldalt kizárja. Ez olyan, mintha az üzleted előtt lakatot tennél a bejárati ajtóra, miközben várnád a vásárlókat.

Megoldás: A robots.txt-nek csak a technikai, felesleges részeket kell tiltania (pl. admin felület), nem a nyilvános tartalmat.

Előfordul, hogy a Google nem a szolgáltatás oldaladat vagy menüdet találja meg, hanem mondjuk egy elavult akciós aloldalt. Ez zavarja a látogatót, és elveszi a figyelmet a valóban értékes tartalomról.

Megoldás: Gondoskodj róla, hogy a fontos oldalak mindig indexelhetőek legyenek, a régi, nem releváns tartalmakat pedig tedd noindex-re.

Fontos tudnod, hogy a Google nem azonnal frissíti az indexet. Ha ma kijavítasz egy hibát a weboldaladon, előfordulhat, hogy napokba vagy akár hetekbe telik, mire a változás megjelenik a keresési találatokban.

Ez olyan, mint amikor új kirakatot rendezel be: hiába kész vagy ma, idő kell, mire a járókelők megszokják és észreveszik. A Google is újra és újra végigjárja a weboldalakat, de nem minden nap ugyanazt.

Általában mire számíthatsz?
  • kisebb változások: néhány nap - 1 hét
  • nagyobb hibák javítása (pl. noindex levétele): 1-3 hét
  • teljesen új oldal felvétele: akár több hét is lehet

Ha gyorsítani szeretnéd a folyamatot, van rá lehetőség: a Google Search Console-ban be lehet küldeni újraindexelésre az adott oldalt. Ez nem garancia azonnali eredményre, de felgyorsíthatja a folyamatot.

Nem kell informatikusnak lenned:
  • Írd be a Google-be: site:ateweboldalad.hu – így látod, mely oldalak vannak indexelve.
  • Ha hiányzik valami fontos, ott a baj.
  • Ha túl sok felesleges oldal van bent (pl. teszt, régi promóciók), az szintén probléma.
Mit nyersz a helyes beállításokkal?
  • Az ügyfelek megtalálják a legfontosabb oldalaidat.
  • Nem keverednek el régi, felesleges tartalmak között.
  • Jobb helyezést érhetsz el a keresőben, ami több érdeklődőt hoz.

Ha a weboldalad bizonyos részei nem látszanak a Google-ben, annak több oka is lehet. Gyakran a noindex vagy a robots.txt beállítás okozza a gondot, de előfordulhat az is, hogy egyszerűen csak idő kell, amíg a Google feldolgozza és megjeleníti az új tartalmat.

A lényeg: ne ijedj meg rögtön, ha valamit nem látsz a találatok között. Ha viszont hetek múltán sem jelenik meg a fontos oldalad, érdemes szakemberhez fordulni, hogy kizárd a hibás beállításokat.

Ha szeretnéd, hogy átnézzük a weboldalad beállításait, és segítsünk abban, hogy biztosan minden ügyfelet bevonzzon, kérj ajánlatot tőlünk most!